Gangteng rinpotše Eestis, suvi 2017

Gangteng rinpotše Eestis: juuli 2017/Gangteng Rinpoche in Estonia: July 2017 (in English see below)

28. juulist 31. juulini külastab esmakordselt Eestit IX Gangteng tulku rinpotše, Bhutani ningma koolkonna pea, Bhutani suurimate kloosterinstituutide juht ja üle 10 aasta eralduses harjutanud joogi. Õpetused toimuvad 28. juulist 30. juulini. Kõik õpetused tõlgitakse tiibeti keelest eesti ja inglise keelde.

download

Gangteng tulku rinpotše on erakordne dzogtšeni-õpetaja, kes õpetab Tiibeti budismi kõrgeimat vaadet kõigile tõsistele huvilistele.

Lühidalt dzogtšenist: dzogtšen (tiibeti keeles rdzogs chen ehk “Suur Täius”) on Tiibeti budismi ningma koolkonnas ja böni traditsioonis meele loomulik, algne seisund. On tõsi, et see õpetus on väga vana ja nii mõnigi võib mõelda, et ehk pole sellel kaasaegse maailmaga enam mingit seost, kuid selline arusaam on ekslik, sest inimese olemus pole budismi algusaegadest alates oluliselt muutunud. Ikka ihaldame meeldivaid asju, väldime ebameeldivaid, otsime hoolimist ja armastust, tahame ise armastada ja hoolida. Dzogtšen, Tiibeti budismi üks kõrgeimatest õpetustest, ei nõua, et peaksime uskuma millessegi üleloomulikku. Siin keskendutakse kõige vahetumalt enese ja maailma mõistmisele. Enese sügavama olemuse mõistmise all ei peaks mõtlema, et tegemist on mingite mina-otsingutega, identiteedikriisist väljarabelemisega või lihtsalt oma egost lähtuva enesekindluse upitamisega. Dzogtšeni vaatest võiks mõelda nii, et enne tuleb see kõike ihkav ja kõigesse kiinduv „mina“ ära kaotada ning alles siis on võimalik näha meele tõelist loomust, mida kirjeldatakse kui puhast, kõikehõlmavat täielikku teadvelolekut. Või kui peeglit, mis kõike peegeldab, jäädes ise peegeldustest mõjutamata. Dzogtšeni tee ei toetu välistele sõnulseletamatutele ja imetabastele tehnikatele – võib-olla kõlab see igavalt, aga see toetub vahetult meele vaatlemisele. Kuna põhjuse-tagajärje toimimise tõttu on meie meele puhas loomus varjutatud paljudest negatiivsetest emotsioonidest või lihtsalt rumalusest, pole seda kerge märgata. Kuigi dzogtšeni teed kirjeldatakse kui pingutusest vaba olekut, siis ülalmainitud mõjude tõttu nõuab meele olemuse vaatlemine algul tõsist pingutust ja keskendumisvõimet – päris ise miski imeväel juhtuma ei hakka. Kes siiski soovib oma meele sügavaimat olemust uurida, siis kohtumine sellise inimesega nagu Gangteng rinpotše, kes juba viibibki täieliku mõistmise seisundis, võib mõjuda nõnda, et tekib tõeline soov tähtsad olmeprobleemid elus pisut kõrvale lükata ja ükskord päriselt maha istuda ja vaadelda, milline meele sügavaim olemus tõeliselt on. Kui kellelegi tundub, et aeg pole õpetustest sügavamaks osasaamiseks küps, soovitame osaleda pühapäevasel pika elu pühitsusel, mis suurendab elujõudu, parandab tervist ja vähendab takistusi ja probleeme elus.

Kava:

Avalik loeng Tallinnas

28. juulil saabub rinpotše Tallinnasse. Õhtupoolikul kell 17.30 toimub Tallinna vanalinnas Kullo Lastegaleriis (Kuninga 6) avalik loeng “Tiibeti budismi ningma koolkonna üheksa sõidukit”.

Hind: tasuta või annetus vastavalt soovile ja võimalustele.

Õpetused Umbusi budismi keskuses

29. juulil sõidab Gangteng rinpotše Põltsamaa valda Umbusi budismi keskusesse, kus ta selgitab Tiibeti budismi dzogtšeni ehk meele täieliku teadveloleku vaadet, mida võib kirjeldada kolme osana – aluse, tee ja viljana.

30. juuli: Amitajuse pika elu pühitsus

 

Rohkem infot: yeshekhorloest@gmail.com

Gangteng Rinpoche in Estonia from 28th of July to 31st of July 2017

Public lecture in Tallinn

28th of July 2017: evening at 17.30: “The Nine Yanas of Nyingma School of Tibetan Buddhism” in Kullo Lastegalerii in the Old Town (Kuninga 6).

Fee: donation, if possible.

Teachings and empowerment in Umbusi Buddhist Centre

29th of July: Teachings on Dzogchen: Ground (gzhi), Path (lam) and Fruit (‘bras bu).

30th of July: Amitayus empowerment.

 

Payment for the teaching: bank account: MTÜ YESHE KHORLO EESTI,
Account number: EE212200221065708346.
SWEDBANK,  SWIFT kood/BIC: HABAEE2X. (add “Gangteng Rinpoche teachings”).

More information: http://www.yeshekhorloest@gmail.com

about Umbusi Buddhist center: http://www.umbusikeskus.wordpress.com

Kadri: +37253543782

Lühidalt dzogtšenist traditsioonilise vaate järgi:

Dzogtšen (tiibeti keeles rdzogs chen ehk “suur täius”) on Tiibeti budismi ningma koolkonnas ja böni traditsioonis meele loomulik, algne seisund. Dzogtšeni järgi on kõikide olendite tõeline loomus puhas, kõikehõlmav täielik teadvelolek. Täielikku teadvelolekut  nimetatakse dzogtšenis rigpa’ks (tib rig pa). Meele loomust kirjeldatakse kui peeglit, mis kõike peegeldab, jäädes ise peegeldustest mõjutamata, või kui kristallkuuli, mis peegeldab näiteks riide värvi, millele see on asetatud, püsides samal ajal ise muutumatuna.

Dzogtšeni kirjeldatakse kui alust (tib gzhi), teed (tib lam) ja vilja (tib ‘bras),  kus alust peetakse juba iseeneslikult täiuseni jõudnud algseks loomuseks, mis ei vaja “täiustamist”, kuna see on olnud täiuslik algusest peale, nagu taevas. See on tehtamatu, ometi iseeneslikult täiuseni jõudnud. Sellisel kujul alus on olemas igaühes. Mahajaana budismis nimetatakse seda puhast loomust tathāgatagarbhaks. Kuigi meele loomus on algusest peale puhas ja täiuslik, on olendid pimestatud meeleplekkidest (negatiivsetest emotsioonidest ja teadmatusest) ja mõjutatud karmast (põhjuse-tagajärje seose tõttu tekkinud tegude viljadest), ning seetõttu oma meele puhta loomuse unustanud. Meeleharjutuste, mis on osaks teest, eesmärk on jõuda tagasi sellesse algsesse seisundisse,  loomulikku ja vabasse seisundisse, kus pole hirme, piiranguid, ängi, pingeid ja ärevust. Kui selline seisund on saavutatud, siis on tulemus ehk vili teostunud. Dzogtšeni tee ja vaade tunduvad oma olemuselt imelihtsatena, võib jääda isegi mulje, et selle mõistmiskes ei peagi midagi tegema. See on võimalik, kuid vaid inimestele, kelle mõistmisvõime on äärmiselt terav ning kes on piisavalt puhastanud oma negatiivseid tegusid ning ei tekita neid juurde, mille tõttu on neis vähem kiindumist ja ilmaasjadesse kinnijäämist, sisimas kantud viha ja ärritust, ükskõiksust ja rumalust. Kui õpetaja on teinud sissejuhatuse meele sügavaimasse olemusse ja meile tundub, et ei taibanud sellest midagi, siis järgmine juhis on: “Mine tagasi algusse”, mis tähendab seda, et esmalt tuleb kasvatada meelerahu, millele järgnevad teised harjutused. Kuigi dzogtšeni vaadet peetakse Tiibeti budismis üheks kõrgeimaks, peaks alati hoidmas meeles Padmasambhava sõnu: “Hoia oma vaadet avarana kui taevast, kuid tegusid peenelt kui odrajahu.” Vaate võrdpildiks on taevas – lõpmatu, erapooletu, tohutu avarus, eelarvamustest vaba. Tegude võrdpilt aga odrajahu – jälgi hoolikalt, milliste tegudega tekitad kahju, millistega head, ning käitu vastavalt.

Lühidalt Gangteng tulku rinpotše kohta:

Gangteng tulku rinpotše on sündinud 1955. aastal Bhutanis Trongsa linna lähedal. Ta on 16. sajandi varandusteleidja Pema Lingpa poja Dawa Gyalse poja Gyalse Pema Thrinle taassünd, keda ühtlasi peetakse esimeseks Gangteng tulkuks. Praegune Gangteng tulku on taassündide järgnevuses üheksas. 9. tulkuks tunnistasid ta muuhulgas 16. karmapa, Dudjom rinpotše, Dilgo Khyentse rinpotše ja teised ningma koolkonna olulisimad õpetajad. Ka üks Gangteng rinpotše põhiõpetajatest oli Dudjom rinpotše. Tema juureõpetaja on Bhutani endine dže khenpo (dalai-laama-sarnasele tiitlile vastav aunimetus Bhutanis) Tenzin Thöndup.

Üle kümne aasta oma elust on Gangteng rinpotše veetnud eralduses, mis tema puhul tähendab ühtlasi seda, et ta on täielikult mõistnud dzogtšeni vaate olemust. Ta on aastaid õppinud Dudjom rinpotše, Chatral rinpotše ja Dilgo Khyentse rinpotše jt juhendamisel. Paljud ningma koolkonna olulisemate instituutide õpetlased peavad just Gangteng rinpotšed tänapäeva üheks suurimaks õpetlaseks, kasutades tema kohta epiteeti „kõiketeadja“, kuna ta valdab täielikult madhjamaka filosoofiat kõikide tiibeti budismi koolkondade eripäradest lähtuvalt. Seega, tegemist on õpetajaga, kes on korraga täielikult joogi ja täielikult õpetlane.

Rinpotše on lisaks Namkhai Norbu rinpotšele üks esimesi õpetajaid, kes otsustas lääne inimestele hakata õpetama dzogtšeni. Ta on arvamusel, et kui igapäevane sādhana-teostamine ühendada dzogtšeni vaate ja meele olemuse vaatlemise tehnikatega (mille tulemuseks on meele olemuses püsimine), on just selline meele arendamise viis üks tõhusamaid virgumiseni, enese ja maailma olemuse mõistmiseni, meeleplekkide täieliku puhastamiseni ja võrdse kaastunde täieliku avaldumiseni viivaid vahendeid.

Lisaks dzogtšeni õpetamisele, Bhutanis tegutsevate munga- ja nunnakloostrite, budistlike instituutide ja eralduskeskuste juhtimisele asutati Gangteng rinpotše algatusel ningma koolkonna traditsioonilisel filosoofiaprogrammil põhinev online-kool lääne inimestele, et nad võiks põhjalikult ja süvendatult õppida budistlikku filosoofiat, mis on samal ajal ühendatud praktikaga. Täpsemalt siin: http://www.longchenrabjam.org/.

Sellel suvel annab Gangteng rinpotše Prantsusmaal Blye’s esmakordselt Läänes Pema Lingpa traditsiooni kõik pühitsused. Rohkem infot selle kohta siit: http://www.pelingtreasures.com

 

Advertisements